*

PanuRaatikainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Opetus

Helsingin kuntapolitiikan viikko 25/2017

Helsingin kaupunginvaltuusto kokoontui viime viikon torstaina ja perjantaina strategiaseminaariin Haikkoon. Seminaarin aikana tehtiin mm. ryhmätöitä kaupungin seuraavien neljän vuoden kannalta keskeisistä kysymyksistä. Videoinnit seminaarista löytyvät täältä:

https://www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/sarjat/sarja?id=265

Uskottava tapa viedä koulu uudistuksen tielle.

 

Kahdessa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa on luotu kouluille hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat toiminnan  indikaattorit. Tavoitteena oli luoda universaaleihin hyveisiin ja vahvuuksiin perustuvat suomalaisen hyvän koulun arvioinnin syvät ilmaisimet. Syvien vahvuuksien koulu- hankkeessa 2010-2014 oli mukana kuusi pilottikoulua ja Kasvuyhteisöllisyyskoulun indikaattorit hankkeessa 2015-2017  kymmenen koulua eri puolilta Suomea,  henkilökuntaa yli 600, oppilaita lähes 5000, opetusryhmiä n. 300.

Helsingin kuntapolitiikan viikko 20/2017

Kaupunginvaltuusto kokoontuu tänä keskiviikkona viimeistä kertaa vanhassa kokoonpanossaan. Viimeisessä kokouksessa käsitellään mm. johtamisjärjestelmän uudistamiseen liittyviä muutoksia luottamushenkilöiden palkkioihin, konserniohjeeseen ym., asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman eli ns. AM-ohjelman seurantaraporttia sekä Keski-Pasilan toteutusta.

Onko tämä totta? Hyvä kasvaa kouluissa!

 

Suomalaisissa kouluissa tapahtuu paljon hyvää kehittämistyötä, josta ei  juurikaan mediassa puhuta, koska se ei sisällä kielteisiä uutisia. Nyt on niin hyvää kerrottavaa, että kysytään: voiko tämä olla edes totta. Kyllä se voi.

Syvien vahvuuksien koulu- hankkeessa 2010-2014 oli mukana kuusi pilottikoulua ja Kasvuyhtei-söllisyyskoulun indikaattorit hankkeessa 2015-2017  kymmenen koulua eri puolilta Suomea,  henkilökuntaa yli 600, oppilaita lähes 5000, opetusryhmiä n. 300.

Koulu muuttuu - miten kouluissa jaksetaan? Viisi ratkaisua!

Opettajuus ja opettajan työ sekä koulun johtaminen ovat suurten muutosten kohteena: esimerkiksi uusi opetussuunnitelma, digitalisaatio, tarvittavat laaja-alaiset taidot ja yhteydenpito (mahdollisesti eri kulttuureista peräisin oleviin suomen kieltä osaamattomiin) vanhempiin vaativat opettajilta aikaisempaa enemmän. Rehtoreista ja opettajista saattaa välillä tuntua siltä, että opetuksen sisältöön ja työtapoihin tulee uusia muutoksia ennen kuin on edes ehditty mitata edellisten muutosten vaikutuksia.

Kerava on hyvin varustautunut tuleviin haasteisiin

Maan talouden ennakoidaan olevan lievässä nosteessa 2017-2018. Jo on aikakin. Erityisesti viennin ja investointien ennakoidaan tänä ja seuraavana vuonna yltävän suhteellisen hyvään kasvuun. Rakenteellisia uudistuksia tullaan silti vielä tarvitsemaan. Näin se vaan menee. Julkisen talouden velkaantuminen jatkuu edelleen. Kasvun vakaasta pohjasta ei ole edelleenkään varmuutta. Elinkeinoelämän Keskusliittokin heiluttelee puheenjohtajansa varomattomilla lausunnoilla maltillisen palkkasovun edellytyksiä. Johtajuus on todellakin näemmä kriisissä.

Koulutuksen realiteetit mukaan koulutuskeskusteluun

Kyllä minä nyt mieleni pahoitin, ja oikeasti. Kunnallisvaalit lähestyy ja toki kaikki puolueet ovat tietoisia siitä, että SoTe siirtyy maakuntahallinnolle ja suurimmaksi kuntabudjetiksi muuttuu koulutus ja sivistys. Tästä innostuneena puolueet nostavat asiaa vuoroin pinnalle.

Kaikki Suomen puolueet ovat olleet muokkaamassa koulutus- ja opetuskenttää kahden viimeisen hallituksen aikana. Edellinen hallitus asetti alarajat opintopisteille/ kk ja pakotti korkeakoulujen johtoja yhdistymään ja asetti yhtiöittämisvelvoitteen AMK:lle.

Suulliset kokeet ja lukihäiriö

Kun opiskelin Venäjän kansojenvälisen ystävyyden yliopistossa matematiikkaa, yli puolet kokeista oli suullisia. 20 vuotta sitten Venäjällä käsittääkseni kaikki kokeet ovat olleet suullisia. Näissä suullisissa kokeissa sai kyllä valmistella vastauksia paperille vähintään tunnin ajan, mutta sen jälkeen piti vastata suullisesti. Tyypillinen koepaperi oli kaksi teoriakysymystä ja yksi lasku, mutta laskua kysyttiin yleensä vasta jos oli epäonnistunut teoriakysymyksissä.

Kuinka nopeasti hallitus voi tuhota tieteen ja opetuksen?

Tarina maailmanhistorian nopeimmasta yrityksestä tuhota kokonainen tieteellinen kulttuuri. PZ Myersin blogia kannattaa seurata yleensäkin:

http://freethoughtblogs.com/pharyngula/2017/01/25/the-imminent-destructi...

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä